عنوان عکس اسلایدر عنوان عکس اسلایدر عنوان عکس اسلایدر
نویسنده:
تاریخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394
دسته:
بازدید: 130
کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام اینکه پدیده غالب در مناطق مختلف کشور طی روزهای آینده وزش باد خواهد بود، گفت: در روزهای پیش‌رو دمای هوای تهران روند افزایشی خواهد یافت.
 
خبرگزاری فارس: کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام اینکه پدیده غالب در مناطق مختلف کشور طی روزهای آینده وزش باد خواهد بود، گفت: در روزهای پیش‌رو دمای هوای تهران روند افزایشی خواهد یافت.

امین‌حسین نقشینه درباره شرایط جوی کشور طی روزهای آینده اظهار داشت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی پیش‌بینی می‌شود امروز شاهد تداوم بارش‌ها در گیلان باشیم.

کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به ورود یک سامانه بارشی جدید از جنوب غرب به کشور اضافه کرد: بر همین اساس و با فعالیت این سامانه بارشی انتظار می‌رود در استان‌های خوزستان، فارس، مناطقی از اصفهان، کرمان و به تدریج یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شاهد افزایش ابر، وزش باد همراه با رگبار و رعد و برق باشیم.

وی با اعلام اینکه این سامانه بارشی طی روز پنجشنبه در جنوب شرق و شرق کشور فعال خواهد بود، افزود: انتظار می‌رود اواخر وقت پنجشنبه این سامانه بارشی از مرزهای جنوب شرق کشور خارج شود.

نقشینه به وزش باد در مناطقی از استان خوزستان اشاره کرد و بیان داشت: امروز به سبب وزش باد و بروز پدیده گردوخاک در مناطقی از استان خوزستان کاهش دید افقی در این مناطق رخ خواهد داد.

به گفته این کارشناس سازمان هواشناسی پدیده قالب در کشور طی 2 روز آینده وزش باد خواهد بود که این امر در شرق و جنوب شرق کشور محسوس‌تر است.

وی با اشاره به مواج بودن خلیج فارس و دریای عمان طی 2 روز آینده اظهار داشت: آسمان تهران امروز شاهد افزایش ابر در ارتفاعات خواهد بود که با احتمال بارندگی همراه می‌شود.

این کارشناس هواشناسی یادآور شد: در 3 روز آینده تهران آسمانی کمی ابری تا نیمه‌ابری همراه با وزش باد را تجربه خواهد کرد.

نقشینه درباره نوسانات دمایی تهران نیز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در روزهای آینده روند افزایش نسبی دمای هوا را در پایتخت شاهد باشیم. به طوری که پیشینه امروز و 2 روز آینده هوای تهران به ترتیب 17،19 و 20 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

برچسب ها : ,,
نویسنده:
تاریخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394
دسته:
بازدید: 339

 

سیزده بدر, روز سیزده بدر, تاریخچه سیزده بدر

۱۳ فروردین ،جشن سیزده بدر

سیزده‌ بدر، سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن‌های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز ، روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند.

 

سیزده بدر در تاریخ ایران باستان:
همانطور که پیشینه ی جشن نوروز را از زمان جمشید می دانند درباره ی سیزده به در (سیزده بدر) هم روایت هست که :
«... جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند ...»
اما برای بررسی دیرینگی جشن سیزده بدر از روی منابع مکتوب، تمامی منابع مربوط به دوران قاجار می باشند و گزارش به برگزاری سیزده به در در فروردین یا صفر داده اند، از همین رو برخی پژوهشگران پنداشته اند که این جشن بیش از یکی دو سده دیرینگی ندارد اما با دقت بیشتر در می یابیم که شواهدی برای دیرینگی این جشن وجود دارد.

 

سیزده بدر, روز سیزده بدر, تاریخچه سیزده بدر


تنوع و گوناگونی شیوه های برگزاری یک آیین، و دامنه ی گسترش فراخ تر یک باور در میان مردمان، بر پایه ی قواعد مردم شناسی و فرهنگ عامه، نشان دهنده ی دیرینگی زیاد آن است. همچنین مراسم مشابه ای که به موجب کتیبه های سومری و بابلی از آن آگاهی داریم، آیین های سال نو در سومر با نام «زگموگ» و در بابل با نام «آکیتو» دوازده روز به درازا می کشیده و در روز سیزدهم جشنی در آغوش طبیعت برگزار می شده. بدین ترتیب تصور می شود که سیزده بدر دارای سابقه ای دست کم چهار هزار ساله است.

 

شیوه های برگزاری و مراسم سیزده بدر
شیوه های برگزاری این جشن و همچنین مراسم و آداب این روز بسیار متفاوت و گسترده می باشد که در اینجا به تفصیل نمی توان به آنها پرداخت، اما همانطور که می دانیم سیزدهم فروردین تیشتر روز می باشد و آغاز نیمسال دوم زراعی، و مردمان ایرانی برای نیایش و گرامیداشت تیشتر، ایزد باران آور و نوید بخش سال نیک به کشتزارها و مزارع خود می رفتند و در زمین تازه روییده و سرسبز و آکنده از انبوه گل و گیاهان صحرایی به شادی و ترانه سرایی و پایکوبی می پرداختند و از گردآوری سبزه های صحرایی و پختن آش و خوراکی های ویژه غافل نمی شدند.


بخشی دیگر از آیین های سیزده بدر را هم باورهایی تشکیل می دهند که به نوعی با تقدیر و سر نوشت در پیوند است. برای نمونه فال گوش ایستادن ،فال گیری (به ویژه فال کوزه)، گره زدن سبزی و گشودن آن ،بخت گشایی (که درسمرقند و بخارا رایج است)و نمونه های پرشمار دیگر ...

 

سیزده بدر, روز سیزده بدر, تاریخچه سیزده بدر

 

 بازی های گروهی، ترانه ها و رقص های دسته جمعی، گردآوری گیاهان صحرایی، خوراک پزی های عمومی، بادبادک پرانی، سوارکاری، نمایش های شاد، هماوردجویی جوانان، آب پاشی و آب بازی بخشی از این آیین هاست که ریشه در باورها و فرهنگ اساطیری دارند. از جمله شادی کردن و خندیدن به معنی فروریختن اندیشه های پلید و تیره، روبوسی نماد آشتی، به آب سپردن سبزه ی سفره ی نوروزی نشانه ی هدیه دادن به ایزد آب «آناهیتا» و گره زدن علف برای شاهد قرار دادن مادر طبیعت در پیوند میان زن و مرد، ایجاد مسابقه های اسب دوانی که یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشک سالی است.


در متون كهن فارسی به بیرون شدن از خانه ها و به صحرا رفتن در روز سیزدهم فروردین اشاره ای نشده است. توجیه دیگری كه برای مراسم نوروز  شده این است كه، روز سیزدهمِ سال نو گویا در دوران های كهن روز ویژه طلب باران بهاری برای كشتزار های نودمیده بوده است. روزهای ماه در ایران قدیم نامی ویژه داشت و هر یك متعلق به ایزدی بود و روز سیزدهم متعلق به ایزد تیر یا «تیشتری» بود، كه ایزد باران است. برای این كه این ایزد پیروز باشد، لازم بود كه همه مردمان در نماز از او نام برند و او را بستایند و از او طلب باران كنند.

 

روز سیزدهم نوروز  گویا روز رسمی همه مردم برای طلب باران، برای همه سرزمین های ایران بوده است و خوردن غذای روز در دشت و صحرا نشانه همان فدیه گوسفند بریان است كه در اوستا آمده و افكندن سبزه های تازه دمیده نوروزی به آب روان جویبارها تمثیلی است از دادن فدیه به ایزد آب در آناهیتا و ایزد باران و جویبارها «تیر». در این روز مردم همه به دشت و صحرا می روند و از بامداد تا شامگاه به شادی و سرور می پردازند.


ناخجستگی شماره سیزده و روز سیزده
حادثه های بزرگ گیهانی در روزگاران كهن، بارها فلاكت و بلاهای بسیار برای دنیای خاكی ما پدید آورده اند. از این حادثه ها و بلایا در متون كهن نام برده شده است. در بعضی كتب مذهبی مانند اوستا، ودا، تورات، انجیل و كتاب های پهلوی و. . . اشاره ای به این حادثه ها شده است. زمین لرزه و سیل و طوفان بسیار اتفاق افتاده ، اما همواره بدترین آنها در خاطر مردمان پایدار مانده است. یكی از حادثه های سهمگین گیهانی كه ذكر آن در تورات آمده ، در روز سیزدهم سال نو مصری كه مانند جشن فروردین ایرانی به هنگام تعادل بهاری خورشید گرفته می شد به وقوع پیوسته و موجب مرگ عده زیادی شده است. این روز مصادف با روز سیزدهم ماه ایرانی است.


در آن روز سیزدهم سال نو، گویا ستاره ای دنباله دار در فضای زمین درخشیده است به طوری كه در افق ایران نیز آن را دیده اند. بر اثر برخورد این ستاره با زمین ، آتشفشان ها آغاز آتشفشانی كرده اند و زمین لرزه ای سهمگین روی داده است و كاخ ها ویران گشته اند . این حوادث، این اندیشه را در ذهن مردم پدیدار كرد كه هر چند هزار سال یك بار واقعه ای این چنینی رخ خواهد داد. از همین رو است كه مردم به طور سنتی در هر سال به هنگام روز سیزدهم فروردین منتظر واقعه ای سهمگین بوده اند، از این جهت خانمان خود را رها می كردند و در این روز زیر سقف و بام نمی ماندند، تا اگر زمین لرزه ای رخ دهد در امان بمانند.


 رفته رفته روز سیزدهم سال و در پی آن شماره سیزده، رنگ نحوست گرفت و مردم در همه جای دنیا از عدد سیزده پرهیز كردند اما امروز دیگر مدتهاست که پلاک خانه ها و مغازه ها را به صورت 1+12نمی نویسند و حتی برعکس دیده می شود که عدد سیزده برای بعضی ها به جای نحوست  ، خوش شانسی می آورد!

 

آیین‌های سیزده‌ بدر
این رویداد دارای آیین‌های ویژه‌ای است که در درازای تاریخ پدید آمده و اندک اندک چهره سنت به خود گرفته است. از آن جمله می‌توان آیین‌های زیر را برشمرد.
- گره زدن سبزه
- سبزه به رود سپردن
- خوردن کاهو و سکنجبین
- پختن غذاهای متنوع به ویژه آش رشته

 

بررسی علف گره زدن
افسانه ی آفرینش در ایران باستان و موضوع نخستین بشر و نخستین شاه و دانستن روایاتی درباره ی «کیومرث» دارای اهمیت زیادی است، در «اوستا» چندین بار از کیومرث سخن به میان آمده و او را نخستین پادشاه و نیز نخستین بشر نامیده است.

 

سیزده بدر, روز سیزده بدر, تاریخچه سیزده بدر

 

گفته های «حمزه ی اصفهانی» در کتاب «سِنی ملوک الارض و الانبیاء» صفحه های 23 تا 29 و گفته های «مسعودی» در کتاب «مروج الذهب» جلد دوم صفحه های 110 و 111 و «بیرونی» در کتاب «آثار الباقیه» بر پایه ی همان آگاهی است که در منبع پهلوی وجود دارد که :
«مَشیه» و «مَشیانه» که دختر و پسر دو قلوی کیومرث بودند، روز سیزدهم فروردین برای نخستین بار در جهان با هم ازدواج کردند. در آن زمان چون عقد و نکاحی شناخته نشده بود ! آن دو به وسیله ی گره زدن دو شاخه ی «موُرد»، پایه ی ازدواج خود را بنا نهادند و چون ایرانیان باستان از این راز به خوبی آگاهی داشتند، آن مراسم را به ویژه دختران و پسران دم بخت انجام می دادند، امروزه نیز دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی، نیت می کنند و علف گره می زنند.
این رسم از زمان «کیانیان» تقریبا فراموش شد و در زمان «هخامنشیان» دوباره آغاز شد و تا امروز باقی مانده است.

 


برچسب ها : ,
نویسنده:
تاریخ: شنبه 16 اسفند 1393
دسته:
بازدید: 483

 

 

yfrsu5hnwtzzsj4bkf.jpg


برچسب ها : ,
نویسنده:
تاریخ: پنجشنبه 27 آذر 1393
دسته:
بازدید: 150

آخرین وضعیت عمومی اکبر عبدی / برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان + تصاویر

وضعیت عمومی اکبر عبدی هنرمند نام آشنا که در بیمارستان تهران کلینیک بستری شده رو به بهبود است.

برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان

اکبر عبدی بازیگر شناخته شده کشور و خالق ماندگارترین شخصیت های کمدی در سینما و تلویزیون که به خاطر مشکل دیابت و فشار خون از 19 آذر ماه به بیمارستان تهران کلینیک مراجعه کرده بود و در بخش سی سی یو بستری شده بود از روز شنبه به بخش عمومی بیمارستان منتقل شد.

وی همچنین روز ( سه شنبه) با صلاحدید پزشکان اقدام به پیاده روی در بیمارستان کرد و با تعدادی از بیماران نیز گفتگو کرد.

برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان

اکبر عبدی در بیمارستان

 برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان

اکبر عبدی در بیمارستان

برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان

اکبر عبدی در بیمارستان 

برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان

اکبر عبدی در بیمارستان 

برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان

اکبر عبدی در بیمارستان 

برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان

اکبر عبدی در بیمارستان 

 برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان

اکبر عبدی در بیمارستان 

برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان

اکبر عبدی در بیمارستان 

برخورد جالب اکبر عبدی با سایر بیماران و پرسنل بیمارستان

اکبر عبدی در بیمارستان

نویسنده:
تاریخ: پنجشنبه 27 آذر 1393
دسته:
بازدید: 420

کدام میوه‌ها واکس می‌خورند؟

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان گفت: واکس میوه به منظور ماندگاری بیشتر فقط برای نارنگی و پرتقال استفاده می‌شود و سیب نیازی به واکس زدن ندارد. در حال حاضر از واکس برای پوست نارنگی و پرتقال استفاده می شود که منجر به بسته شدن روزنه‌های پوستی آن‌ها می‌شود و همین موضوع ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

کدام میوه‌ها واکس می‌خورند؟

واکس میوه

حسین مهاجران در پاسخ به اینکه مدتی است بحث واکس روی سیب‌ مطرح شده و با توجه به اینکه عده ای سیب را با پوست استفاده می‌کنند شاید مشکل ساز باشد؟ گفت: واکس زدن به سیب ضرورتی ندارد چون این میوه 9 ماه بدون واکس می‌ماند. ولی در جایی مثل آمریکا معمولا سیب را زمانی که هنوز شیرین نشده از درخت می چینند و با گاز اتیلن رنگ آمیزی می‌کنند که با این کار ماندگاری آن‌ها را تا شش سال نیز تضمین می کنند.

مهاجران اظهار کرد: در ایران که سیب تا حدود سه ماه بعد از عید نوروز نیز ماندگاری دارد نیازی به این کار نیست.رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان تصریح کرد: واکس زدن سیب تاکنون به ما گزارش نشده و تصور می‌کنم اخباری که در این مورد منتشر می‌شود با مقاصد خاصی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه این واکس‌ها معمولا از کشور اسپانیا وارد می‌شوند، در پاسخ به اینکه با توجه به لطیف بودن پوست سیب سفید اگر از واکس در آن ها استفاده شود امکان بروز این واکس به داخل سیب وجود دارد؟ گفت: این موضوع باید بررسی شود چون تا به حال چنین موضوعی سابقه نداشته و با توجه به اینکه عده ای سیب را با پوست می خورند باید این موضوع توسط کارشناسان بهداشتی مورد بررسی قرار گیرد.

مهاجران گفت: در گذشته برای ماندگاری مرکبات آن‌ها را با کاغذ‌های آمریکایی وارداتی کاغذپیچ می‌کردند و در حال حاضر کاغذ دیگر کاغذ پیچ کردن به دلیل گرانی به صرفه نیست.

جزئیات قیمت کالاهای شب یلدا چند روز بیشتر تا پایان پاییز باقی نمانده و یلدا درراه است. مردم ایران هم طبق سنت هرساله، کالاهایی را برای شب یلدای خود خریداری می‌کنند. برآوردها نشان می‌دهد قیمت یک سبد یلدایی84هزار تومان تمام می‌شود.

بیش از همه بازار خرید انار و هندوانه و البته فروش در قالب‌های مختلف و با نرخ‌های متفاوت، رواج زیادی یافته است؛ از دست فروشان و چرخ به دستان گرفته تا میادین میوه و تره بار و وانت بارهایی که در سطح شهر انار و هندوانه یلدا را فریاد می‌زنند. در عین حال، مغازه‌های سطح شهر، در شمال و جنوب پایتخت تلاش دارند تا با رنگ و لعاب بخشیدن به میوه‌های خود و البته چاشنی قیمت مناسب، فروش بیشتری داشته باشند.

واکس زدن سیب تاکنون به ما گزارش نشده و تصور می‌کنم اخباری که در این مورد منتشر می‌شود با مقاصد خاصی دنبال می‌شود

فروشندگان آجیل و خشکبار در بازار بزرگ تهران می‌گویند، اگرچه قیمت بالا رفته است اما تقاضا همچنان وجود دارد. ممکن است برخی مردم به دنبال آجیل با قیمت مناسب باشند تا هم به نوعی مراسم این شب را به جا بیاورند و آجیل شیرین شب یلدا را در خانه های خود داشته باشند و هم البته پول زیادی را بابت آن نپردازند.

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار بازار تهران می گوید: امسال رنج قیمتی آجیل شیرین شب یلدا از 30 هزار تومان آغاز شده و حتی تا 55 هزار تومان هم قیمت‌گذاری شده است، البته تلاش ما این است که بتوانیم برای مشتریان طیف کیفی و البته قیمتی متفاوتی را عرضه کنیم.

در کنار آجیل شب یلدا، هندوانه و انار نیز مشتریان خاص خود را دارد، البته شیرینی را نیز نباید از یاد برد. هم اکنون قیمت هندوانه رنج‌های متفاوتی دارد که از کیلویی 1250 تومان گرفته تا حتی 3000 تومان نیز در مناطق مرکزی شهر تهران به فروش می رسد.

برخی اخبار غیررسمی حکایت از هندوانه های 5 هزار تومانی نیز در شمال شهر تهران وجود دارد که به گفته فروشندگانشان، این نوع هندوانه تضمین شده قرمز و به اصطلاح خودشان به شرط چاقو است.

انار هم طیف قیمتی متفاوتی دارد، حتی رنج قیمتی انار در برخی مغازه های سطح شهر به 8 هزار تومان هم رسیده که به گفته فروشندگانشان، این نوع انارها خاصیت دارویی داشته و به انار سیاه معروف است و البته دانه های بسیار خوشرنگ و شیرینی هم دارد و به درد شب یلدا می خورد.

هم اکنون در میدان بارفروشان قیمت هر کیلوگرم هندوانه دزفول 600 تومان، هندوانه میناب 1500 تومان است، اما در مغازه های سطح شهر، انار کاشان 5000 تومان، انار ساوه 4500 تومان و انار شیراز 3800 تا 4500 تومان است. البته هندوانه های معمولی رنج قیمتی 2500 تومان تا 3500 تومان دارند.

هم اکنون قیمت هندوانه رنج‌های متفاوتی دارد که از کیلویی 1250 تومان گرفته تا حتی 3000 تومان نیز در مناطق مرکزی شهر تهران به فروش می رسد
خواص علمی میوه‌های شب یلدا

مصرف هندوانه از بروز حملات آسم، سرطان کولون و حتی آرتروز جلوگیری کرده و به علت خواص آنتی اکسیدانی مانع بروز برخی از انواع سرطان می‌شود.

انگور که به همراه انار و هندوانه میل می‌شود، کاهش دهنده فشار خون است و به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی از پیشرفت بیماری آرتروز جلوگیری می‌کند.

انار نیز مانند هندوانه باید در شب یلدا خورده شود. این میوه زمستانی دارای خواص بسیار است به نحوی که مصرف یک انار حدود  15درصد از نیاز افراد را به ویتامین C و دو درصد از نیاز روزانه به آهن را بر طرف می کند.

پسته: در پسته مقادیر زیادی آهن و کلسیم  است که برای افراد دچار کم خونی می تواند موثر باشد.

بادام: این مغز از نظر تغذیه ای ارزش غذایی بسیاری دارد به طوری که هر 100گرم از آن حاوی 21 گرم پروتئین بوده و بیشتر از بادام زمینی به عنوان منبع مناسبی از پروتئین محسوب می گردد. به علاوه در این مغز در حدود 240 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که می تواند توسط افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند و قادر به مصرف شیرنیستند، استفاده شود.

فندق: مصرف این مغز برای افراد مستعد به بیماری های قلبی و پوکی استخوان بسیار مناسب است. به طور کلی، متخصصان تغذیه مصرف مخلوط این مغزها را در حجم کم توصیه می نمایند تا یک وعده غذای کامل به بدن برسد.

توت و انجیر: توت یکی از خشکبار مناسب به خصوص برای افرادی است که در حال کاهش وزن هستند.

منابع :  تبیان / مهر / ایسنا


برچسب ها : ,

ليست صفحات

تعداد صفحات : 2